Dzień Ziemi w naszej szkole
Tydzień Przyrodnika w naszej szkole z okazji Międzynarodowego Dnia Ziemi
22 kwietnia na całym świecie obchodzony jest Dzień Ziemi. W związku z tym świętem w naszej szkole w dniach 15.04 – 22.04 2024r. odbyły się różnego rodzaju działania, angażujące dzieci i promujące świadome podejście do ochrony środowiska.
- W przygotowaniach i organizacji brali udział nauczyciele przedmiotów przyrodniczych, plastyki i pływania.
- W czasie tego tygodnia zostały zorganizowane następujące aktywności:
- Kiermasz zdrowych przekąsek, gdzie można było spróbować koreczków owocowych i ciasteczek owsianych.
- W klasach piątych zostały przeprowadzone prelekcje na temat zdrowego odżywiania i w jaki sposób zwyczaje żywieniowe wpływają na nas i naszą planetę.
- W ramach projektu - „Palcem po mapie” uczniowie przygotowali potrawy związane z regionami Polski. Wśród nich znalazły się pyry z gzikiem, kluski śląskie, dzyndzałki z hreczką i skrzeczkami, faworki, całuski, czy pańska skórka.
- W Pracowni pod chmurką uczniowie klas czwartych uczestniczyli w grze terenowej, gdzie segregowali odpady, wyznaczali kierunki świata, obserwowali pogodę i rozpoznawali zioła.
- Klasy szóste uczestniczyły w warsztatach ekologiczno – chemicznych, na których wykrywali tlen i dwutlenek węgla, badali w jaki sposób gleba pochłania zanieczyszczenia, dowiedzieli się dlaczego baterie wyrzuca się do odpowiednich pojemników.
- W klasach ósmych przeprowadzone zostały lekcje metodą projektową - „Widzimy dzięki światłu”, a podczas przerw uczniowie mogli skorzystać z okularów VR.
- Wszyscy uczniowie na pływalni brali udział w sztafetach.
- Na szkolnych korytarzach pojawiły się plakaty przygotowane przez uczniów klas szóstych, wykonane podczas lekcji plastyki oraz techniki i przedstawiające piękno naszej planety.
Wszystkim organizatorom i uczestnikom serdecznie dziękujemy!
Sztafety pływackie - Opływamy Kulę Ziemską
W drugiej połowie kwietnia odbywał się w naszej szkole Tydzień Przyrodnika w ramach obchodów Dnia Ziemi oraz Światowego Dnia Wody. Nauczyciele nauk przyrodniczych oraz nauczyciele pływania przy współudziale uczniów organizowali wiele aktywności takich jak: warsztaty, lekcje projektowe, kiermasz zdrowych przekąsek, a także klasowe sztafety pływackie „Opływamy Kulę Ziemską”.
W czasie lekcji pływania uczniowie wszystkich klas pływali sztafetę, w której każdy pokonywał ten sam odcinek, w jak najkrótszym czasie, dowolnie wybranym przez siebie sposobem. Nauczyciele pływania dokonywali pomiaru czasu przepłyniętego dystansu i na tej podstawie wyliczali wraz z uczniami średnią prędkość, jaką rozwinęli oni w trakcie płynięcia sztafety.
Następnie wiedząc, że obwód Kuli Ziemskiej wynosi 40 075 km i znając prędkość płynięcia sztafety, uczniowie klas starszych samodzielnie, zaś klas młodszych z pomocą nauczyciela, dokonywali obliczeń czasu, jaki byłby im potrzebny na opłynięcie Ziemi dookoła.
Emocje były spore, wszyscy dzielnie walczyli, pokonywali wyznaczony odcinek i często dopingowali siebie nawzajem. Średnia prędkość pływania całej społeczności szkolnej wynosiła 2,9 km/h, zatem wszyscy uczniowie szkoły na pokonanie dystansu 40 075 km potrzebowaliby 675 dni, czyli 1 roku i 7 miesięcy.
Najszybszymi pływakami okazali się uczniowie klasy 3a, którzy rozwinęli w sztafecie prędkość 4,23 km/h!!! Opłynięcie Kuli Ziemskiej zajęłoby im zatem 395 dni, czyli 1 rok i 1 miesiąc!!! Brawo!!!
Średnia prędkość pływania uczniów poszczególnych poziomów klas oraz czas w jakim opłynęliby Ziemię wynosiła:
- dla klas pierwszych: 2 km/h - 835 dni – 2 lata 3 miesiące i 15 dni
- dla klas drugich: 2,33 km/h - 717 dni – 1 rok 11 miesięcy i 22 dni
- dla klas trzecich: 2,93 km/h - 570 dni – 1 rok 6 miesięcy i 25 dni
- dla klas czwartych: 2,93 km/h - 570 dni – 1 rok 6 miesięcy i 25 dni
- dla klas piątych: 3,03 km/h - 551 dni – 1 rok 6 miesięcy i 6 dni
- dla klas szóstych: 3,45 km/h - 484 dni – 1 rok 3 miesiące i 29 dni
- dla klas siódmych: 3,45 km/h - 484 dni – 1 rok 3 miesiące i 29 dni
- dla klas ósmych: 3,75 km/h - 445 dni – 1 rok 2 miesiące i 20 dni
Gratulujemy wszystkim uczestnikom podjętego wyzwania, a szczególne wyróżnienie kierujemy do uczniów klas pierwszych, którzy mimo, iż dopiero we wrześniu rozpoczęli swoją przygodę z pływaniem, w najliczniejszym składzie stawili się do realizacji zadania.